Doft och smak

Gratinerad fetaostsmörgås med nyttiga tillbehör

| Inga kommentarer

En homage och en härmapa, då jag såklart inte har ROST:s recept. Blev bjuden av mina vänner på lunch på ROST. ROST kaffe och bar? Har funnits sedan år 2006 och jag undertecknad har aldrig käkat där! Helt otroligt, men de är sant! Jag är ju inte bäst på att ta mig ut och äta. Blir mest nån burgare eller macka på stan. Lagar ju till det mesta hemma då som ni säkert förstått att jag älskar mitt kök.

Köp hem ett gott ljust bröd eller ännu bättre baka ett eget ljust bröd. Har du inte tid, köp ett det gjorde jag! Köp hem belugalinser och 5 gryner ifrån Zeta. Resten har du nog hemma! Annars kommer ingredienslistan längre ner.

Så här gör ni!

Så här gjorde jag med beluga linserna

Lägg ner Beluga linser i kokande vatten, salta ordentligt eller dra i lite lantbuljong. Låta småkoka i 20 – 25 minuter. Låt gärna linserna svalna i sin koklag. Slå sedan av vattnet ifrån linserna, använd en sil och låt dem rinna av ordentligt. Fräs 1 riven vitlöksklyfta tillsammans med olivolja och 2 finhackade rödlökar. Rör sedan ner de i beluga linserna. Smaka av med vitpeppar och lite citronzest.

Gryn

Koka 5 gryner, jag körde på en påse med 5 gryner som innehåller emmervete, korn, kamut, råris och fullkornshavre och koktiden va endast 10 minuter. Slå bort vattnet och låt även dessa rinna av i sil. Tillsätt sedan ajvar relish, i önskad mängd. Va inte feg. Tillsätt även lite svartpeppar och smaka av igen. Klart!

Vitkål

Rusikigt simpelt, finriv. Använd gärna en mandolin för du vill ha tunna strimlor. Lägg sedan vitkålen i en bunke och boxa och krama och vrid den ordentligt. Smaksätt ev med en god olivolja. Jag körde den rå rakt av.

Örtolja

I en mixer her du ner rapsolja, vitlöksklyfta och basilika och slätbladig persilja och här kör du på känn. Gör mycket örtolja. Otroligt användbar kompis! Smaka av med citronzest eller pressa i lite juice från en citronklyfta eller två. Slå upp på burk/flaska.

Körschema

Nu när allt är preppat går det fort att lägga upp hälsotallrikar. Väljer att kalla de hälsotallrik. Tror aldrig jag bjudit mina gäster på något så här nyttigt förut.
Skär ditt ljusa bröd fel. Alltså skär ditt bröd på längden, så du får så långa skivor som möjligt. Stryk på lite smör. Smula fetaost över och drizzla med örtolja. Gratinera i het ugn, håll koll! Brödet ska bara bli gyllene. Så skippa svarta kanter.

Garnera din tallrik med linser, gryn blandningen och lite blandad sallad och goda tomater, helst hemodlade, söta goda. Lägg även ut din rivna vitkål i botten och lägg sedan din rostade smörgås ovanpå. Strö över pumpakärnor och solrosfrön och klipp lite persilja och sprinkla överst. Lite flingsalt på toppen är ochså gott. Salladen skulle behövt en liten vinägret eller dressing. Men den får jag fundera på. Körde på utan och de blev endå rensade fat.

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *.